• Gratis verzending vanaf € 20,00
  • Voor 16.00 besteld, vandaag verzonden
  • Laagste prijsgarantie
  • Vertrouwd sinds 2005
Winkelwagen (0) - € 0,00

Eiwitten Whey

Whey is een vorm van eiwitten dat snel en gemakkelijk door het lichaam opgenomen en gebruikt kan worden. De basis Whey is Whey Concentraat. Als je Whey Concentraat nog een keer bewerkt krijg je Whey Isolaat. Als je Isolaat weer bewerkt krijg je Whey Hydrolisaat. Hoe vaker je Whey bewerkt hoe hoger het eiwit gehalte en hoe lager het vet- en koolhydraat gehalte. Meer info over Whey eiwit vind je onderaan de pagina. 

Alle Eiwitten Whey productenWil je aanvullende tips en informatie? Supplementenadvies op maat

Van hoog naar laag sorteren

per pagina

Wat is Whey eiwit?

Whey eiwit wordt ook wel in het Nederlands geschreven als Wei eiwit. Dit eiwitsoort is een bijproduct van de kaasmakerij. Whey eiwit wordt erg goed en snel opgekomen door het lichaam. Dat is een van de redenen dat het ook zo populair is onder sporters, voornamelijk krachtsporters en Bodybuilders.

Er zijn 3 soorten Whey eiwit:
1) Whey concentraat - dit is de basisvorm van Whey. Een prima product voor de gemiddelde (kracht) sporter. Een goede Whey Concentraat bestaat uit ongeveer 77% eiwit en de rest zijn koolhydraten en vetten. Dit is teven de voordeligste variant.
2) Whey Isolaat - dit is Whey Concentraat dat nog een extra bewerking heeft ondergaan. Hierdoor heeft de Isolaat variant een hoger eiwit percentage (88% of hoger) en een lager vet-en koolhydraat percentage dan Concentraat variant. Whey Isolaat wordt sneller door het lichaam opgenomen dan Whey Concentraat. Isolaat is door de extra bewerking doorgaans ook duurder dan Concentraat.
3) Whey Hydrolisaat - de puurste vorm van Whey. Hydrolisaat wordt erg snel opgenomen door het lichaam, maar is ook weer snel uit het lichaam verdwenen. Dit is de duurste vorm van Whey, maar voor de meeste sporters zal een Concentraat of Isolaat prima voldoen.

Door de snelle opnametijden in het algemeen zijn Whey eiwitten ideaal om in te nemen rondom de trainingen. De meeste (kracht) sporters nemen 1 Whey shake bij het ontbijt en 1 shake direct na de training. Vanwege zijn puurheid en lage vetgehalte wordt Whey eiwit ook vaak gebruikt bij een eiwit dieet als maaltijdvervanger.
De best verkochte Whey eiwit bij Sportfood.nl zijn is een combinatie van Whey Concentraat en Whey Isolaat: de RAW IRON Professional Whey 

Nog een tip: er zijn producten op de markt die zich Whey noemen maar als je goed op het etiket kijkt, dan zie je dat er meerdere eiwitbronnen worden gebruikt. Whey is de duurste vorm van eiwit, dus als je een dure pot Whey koopt, kijk dan goed of je ook daadwerkelijk ook zuivere Whey krijgt.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Recreatief trainende sporters hebben normaal gesproken meer dan genoeg aan 1 gram eiwit per kilo lichaams gewicht per dag. Stel je weegt 75kg dan heb je aan 75 gram eiwit per dag genoeg. Vergis je niet, dit is nog steeds een behoorlijke hoeveelheid om binnen te krijgen. Het lapje vlees bij je avondeten bevat ongeveer 20-25 gram eiwit en het glas melk dat je net op hebt een gram of 7-8. Dat gram per kilo lichaams gewicht per dag heb je dus nog niet zo maar binnen.
Voor de fanatieke krachtsporter wordt het nog spannender want deze heeft 1,5 gram eiwit per kilo er dag nodig. Dus als je 75kg weegt dan heb je 75 x 1,5 = 112, 5 gram eiwit nodig. Ga er maar aanstaan, iedere dag opnieuw!

Goede eiwitbronnen.

Je hebt dus aardig wat eiwitten nodig, maar waar ga je die allemaal vandaan halen zonder dat je de hele dag, iedere dag hetzelfde eet? 
Goede eiwit bronnen zijn o.a. mager rundvlees, kip, eieren, vis, kwark, Quinoa, whey poeder, caseine poeder, groene erwten, kalkoen enz. Het is belangrijk dat je goed varieert en je eiwitinname zo over de dag verspreid dat je om de 2-3 uur weer een portie van 20-30 gram binnenkrijgt.

Soms hoor je nog hogere innames voorgeschreven worden van wel 3 gram per kg per dag maar eerlijk gezegd geloven we daar niet zo in. Deze hoeveelheden zijn ook nog eens erg belastend voor je lichaam, zeker gedurende een langere periode dus 1,5 gram is voor ons een heel eind de max. 

Extreem goedkope Whey eiwitten, kan dat?

Je ziet steeds meer shops en winkelketens Whey eiwit aanbieden voor bijna ''onmogelijke'' bedragen. We hebben hebben met diverse Whey producenten contact opgenomen om erachter te komen of en hoe het kan dat Whey voor deze eigenlijk stuntprijzen worden aangeboden en dit zijn de mogelijke verklaringen die we kregen:

Mogelijke verklaring 1) De meest positieve verklaring voor de consument zou zijn dat sommige winkels Whey aanbieden sterk onder de kostprijs om zo klanten naar hun winkel te lokken in de hoop nieuwe klandizie binnen te krijgen. Zo hopen ze dat er ook andere producten worden gekocht om het verlies op de Whey te compenseren. De kans dat een bedrijf deze strategie volgt is niet zo groot en als het al zo zou zijn dan gaat het om tijdelijke stuntprijzen die straks weer normaliseren.

Mogelijke verklaring 2) De Whey die aangeboden wordt is Whey oorspronkelijk bestemd voor dierlijke comsumptie en niet voor humane consumptie. Met wat trucs en tweaks wordt het dan zo bewerkt dat het uiteindelijk wel verkocht mag worden voor menselijke consumptie maar haalt het niet de kwaliteit die A kwaliteit (humaan) Whey heeft. Hoe het tweaken in zijn werk gaat kon niemand ons vertellen want uiteraard deden gevraagde Whey producenten hier niet aan mee.

Mogelijke verklaring 3) Het bekende en beruchte amino spiking. Dit is het proces waarbij aan inferieure Whey goedkope stoffen zoals Glycine en Taurine wordt toegevoegd om het stikstof gehalte te verhogen dat op papier weer hogere eiwitpercentages geeft maar waar in de praktijk het lichaam niks mee kan. Zo klopt het eiwitgehalte op het etiket niet met het daadwerkelijke eiwitgehalte. De enige wijze om hier achter te komen is om een uitgebreide (dure) aminozuren analyse los te laten op de Whey. Vanwege de hoge kosten gebeurt dit helaas te weinig.

Al met al zijn de extreem lage prijzen op zijn zachts gezegd dubieus. Wellicht heb je geluk en gaat het om tijdelijke stunts, maar misschien koop je rommel. Het is een keuze die ieder voor zich moet maken. De eiwitprijzen zijn op de wereldmarkt weer aan het stijgen, dus voor kwaliteit zal betaald moeten worden.

Wees kritisch waar je je geld aan uitgeeft en vraag gerust naar meer informatie als je twijfels hebt over een product. Als je niet tevreden bent over het antwoord, laat het staan, er zijn genoeg aanbieders die je wel een kwaliteitsproduct kunnen aanbieden.