• Gratis verzending vanaf € 20,00
  • Voor 16.00 besteld, vandaag verzonden
  • Laagste prijsgarantie
  • Vertrouwd sinds 2005
Winkelwagen (0) - € 0,00

Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen van spieren, botten, huid en haren. Eiwit is dus een hele belangrijke voedingsstof, zeker voor een sporter. Een ander woord voor eiwit is proteïne. Deze woorden kunnen door elkaar gebruikt worden aangezien ze exact hetzelfde betekenen. Kijk onderaan de pagina waar je op moet letten als je een eiwitproduct koopt. 

Alle Eiwitten productenWil je aanvullende tips en informatie? Supplementenadvies op maat

Van hoog naar laag sorteren

per pagina

Werking van eiwitten

Eiwitten worden in het lichaam verteerd tot aminozuren. Het zijn deze aminozuren die in je bloed terechtkomen en je spieren voeden. Aminozuren zijn dus eigenlijk voorverteerde eiwitten.
Eiwitten worden door het lichaam gebruikt als bouwstenen voor o.a. spierweefsel, botmassa, haargroei, huid etc. Naast water zijn eiwitten dus de belangrijkste stoffen in je lichaam.

Hoeveel eiwitten heb je nodig als intensieve (kracht) sporter zijnde?
Er gaan veel getallen rond als het gaat om eiwitinname voor sporters. De exacte benodigde inname is daarom lastig vast te stellen en zal daarom vaak per persoon vastgesteld moeten worden. Hou 1-2 gram eiwitinname per kilo lichaamsgewicht aan om mee te experimenteren. Dus als je 80kg weegt moet je tussen de 80 en 160 gram eiwitten per dag binnenkrijgen voor optimaal herstel en evt. spiergroei als dat je doelstelling is.

Waar moet je op letten als je eiwit koopt?
1) Kijk eerst goed op het etiket. Staat de naam van de producent erop met adres en contactinformatie? Alleen producenten die iets te verbergen hebben zetten liever hun naam niet op hun product.
2) Kijk goed op het etiket hoeveel eiwit er per 100 gram poeder in zit. Staat dit er niet op, dan weet je genoeg.
3) Als je Whey koopt, kijk op het etiket of Whey eiwit de enige eiwitbron is in het product. Wij komen nog regelmatig eiwitmengsels tegen die als pure Whey eiwitten worden verkocht. Een eiwitmengsel hoeft niet verkeerd te zijn maar moet wel goedkoper zijn dan pure Whey eiwit.
4) Kijk naar het aminozuurprofiel. Het gehalte Alanine komt normaal niet boven de 5% uit en het gehalte Glycine moet op 2% of lager liggen. Is dit beduidend hoger, dan heb je wellicht met aminospiking te maken. Dit betekent inferieure eiwitten.
5) Voordat je je zuurverdiende geld aan een merk gaat uitgeven, vraag of ze een recente, onafhankelijke labtest kunnen laten zien waaruit blijkt dat er daadwerkelijk in de pot zit wat op de label staat zoals het merk RAW IRON Sports Nutrition dat kan. Als ze dat niet kunnen, vraag dan gerust waarom niet. Als merk wil je namelijk toch dat je producten regelmatig getest worden? Hebben ze soms iets te verbergen?!
6) Als alles blijkt te kloppen, ga je dan pas zorgen maken over mengbaarheid, smaak en prijs! Dit is namelijk allemaal onbelangrijk als punt 1 t/m 5 niet klopt!
Het is in het begin even een gepuzzel, maar als je eenmaal weet welke merken te vertrouwen zijn kan het je uiteindelijk een hoop geld en ergernis besparen! Succes

Mocht je nog meer vragen over eiwitten hebben, stuur ons gerust een mail: info@sportfood.nl