• Gratis verzending vanaf € 20,00
  • Voor 16.00 besteld, vandaag verzonden
  • Laagste prijsgarantie
  • Vertrouwd sinds 2005
Winkelwagen (0) - € 0,00

Eiwit toppers!

Eiwitten informatie

Eiwitten zijn de bouwstenen van spieren, botten, huid en haren. Eiwit is dus een hele belangrijke voedingsstof. Een ander woord voor eiwit is proteïne. Deze woorden kunnen door elkaar gebruikt worden aangezien ze exact hetzelfde betekenen.

Eiwitten worden in het lichaam verteerd tot aminozuren. Het zijn deze aminozuren die in je bloed terechtkomen en je spieren voeden. Aminozuren zijn dus eigenlijk voorverteerde eiwitten.

Soorten eiwit

Er zijn verschillende soorten eiwitten, ieder met zijn eigen specifieke kenmerken.

Whey eiwit, ook wel in het Nederlands geschreven als Wei eiwit.

Whey eiwit wordt erg goed en snel opgekomen door het lichaam. Dat is een van de redenen dat het ook zo populair is onder sporters, voornamelijk krachtsporters en Bodybuilders.

Whey eiwitten vallen ook weer uiteen in verschillende categorieën:

  • Whey concentraat - dit is de basisvorm van Whey. Een prima product voor de gemiddelde (kracht) sporter. Een goede Whey Concentraat bestaat uit ongeveer 78% eiwit en de rest zijn koolhydraten en vetten.
  • Whey Isolaat - Whey Isolaat is Whey Concentraat dat nog een extra bewerking heeft ondergaan. Hierdoor heeft Whey Isolaat een hoger eiwit percentage (90% of hoger) en een lager vet-en koolhydraat percentage dan Whey Concentraat. Whey Isolaat wordt sneller door het lichaam opgenomen dan Whey Concentraat. Whey Isolaat is door de extra bewerking doorgaans ook duurder dan Whey Concentraat.
  • Whey Hydrolisaat - de puurste vorm van Whey. Whey Hydrolisaat wordt erg snel opgenomen door het lichaam, maar is ook weer snel uit het lichaam verdwenen.
    Door de snelle opname tijden in het algemeen zijn Whey eiwitten ideaal om in te nemen rondom de trainingen. Vanwege zijn puurheid en lage vetgehalte wordt Whey eiwit ook vaak gebruikt bij een eiwit dieet als maaltijdvervanger.

Caseïne eiwit

Caseïne eiwit wordt heel langzaam afgebroken door het lichaam. Het voordeel daarvan is dat beetje bij beetje het lichaam voorzien wordt van aminozuren (de bouwstenen van eiwitten). Het duurt alles bij elkaar zo’n 7 uur voordat Caseïne eiwit volledig afgebroken is. Hierdoor is Caseïne het ideale eiwit om door de hele dag in te nemen en weer wat minder geschikt voor net na een training. Caseíne wordt vaak gebruikt net voor het slapengaan zodat het lichaam de hele nacht door voorzien wordt van aminozuren. Hierdoor herstel je sneller en bouw je sneller vetvrije spiermassa op.

Ei-eiwit

Ei-eiwit zit qua afbraaktijd tussen Whey en Caseïne in en is zeer goed opneembaar door het lichaam. Omdat ei-eiwit net tussen de Whey en Caseine in zit worden het zelden apart gebruikt terwijl het toch een zeer bruikbaar eiwit is.

Soja eiwit.

Vaak verguisd door krachtsporters omdat het een plantaardig eiwit is (de andere eiwitten zijn dierlijke eiwitten) en niet alle aminozuren zou bevatten. Inmiddels is de wetenschap hier volledig van teruggekomen en blijkt een mix van Soja en Caseïne juist het meest anabolische (spiergroei bevorderende) effect van alle eiwitten te hebben. Nog een voordeel van Soja eiwit is dat mensen die allergisch voor melkproducten (lactose intolerant) zijn toch hun eiwitten via Soja producten binnen kunnen krijgen.

Erwten- en Tarwe eiwitten

Deze eiwitten zijn betrekkelijk nieuw op de markt. De reden van de opkomst van deze eiwitten is dat ze vele malen goedekoper zijn dan bijv. Whey eiwitten. Tarwe en Erwten eiwiten kunnen zeker nut hebben maar er wordt aangeraden om deze in te nemen met andere eiwitbronnen zodat het aminozuur profiel compleet wordt en de eiwitten ook daadwerkelijk kunnen bijdragen tot spiergroei en herstel.

Heb je vragen of meer informatie nodig omtrent eiwitten en de aanschaf daarvan, aarzel niet om ons te mailen: [email protected]

Sportfood.nl
Dé sportvoedingssite van Nederland!