Suppletie met het niet-essentiële aminozuur bèta-alanine kan in combinatie met een krachttrainingsprogramma effectief de explosieve kracht (power) verbeteren.

Aan de studie namen dertig gezonde personen deel die krachttraining beoefenden. Ze werden willekeurig in een suppletie- en placebogroep verdeeld. Tijdens het vijf weken durende krachttrainingsprogramma kregen ze dagelijks 6,4 gram bèta-alanine of een placebo. Bèta-alanine werd verdeeld over de dag in acht porties van 800 mg per keer gegeven met tussenpozen van minimaal 1,5 uur. Dit werd gedaan omdat een hoge dosis in één keer (>10 mg per kilogram lichaamsgewicht) kan leiden tot voorbijgaande gevoelsstoornissen. Er werd driemaal per week getraind waarbij drie verschillende beenspieroefeningen werden uitgevoerd. In de eerste week werden drie sets van 40 seconden per oefening uitgevoerd met tussenpozen van 120 seconden. Dit werd opgebouwd naar vijf sets van 20 seconden met rustperioden van 60 seconden in de vijfde week.

Bij personen in de suppletiegroep nam de gemiddelde explosieve kracht (power) bij 1RM (one Repetition Maximum) significant met 43% toe, in de placebogroep nam dit met gemiddeld 21% significant toe. Dit betekent dat onder invloed van suppletie met bèta-alanine de maximale hoeveelheid gewicht dat met één herhaling kan worden getild significant meer toenam in vergelijking met de placebo. Eenzelfde resultaat werd gezien bij de maximale power output. In de suppletiegroep nam deze met gemiddeld 20% significant toe ten opzichte van 11% in de placebogroep.

Conclusie: Suppletie met bèta-alanine verbetert in combinatie met een krachttrainingsprogramma de spierkracht.

Bron: Maté-Muñoz JL, Lougedo JH, [..], Domínguez R. Effects of β-alanine supplementation during a 5-week strength training program: a randomized, controlled study. J Int Soc Sports Nutr 2018; 15:19
    28-08-2019 11:36